Metropolitalne trasy rowerowe – we wtorek
We wtorek, 26 czerwca Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia przedstawi wstępne założenia metropolitalnych tras rowerowych, do których mieszkańcy do 25 lipca będą mogli zgłaszać propozycje. Efektem będzie uzgodniony dokument: Studium Metropolitalnych Tras Rowerowych.
Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia powstała 1 lipca 2017 r., a zaczęła formalnie działać od 1 stycznia 2018 r. Organizacja – mocą ustawy przygotowanej specjalnie dla tego regionu – zrzesza 41 miast i gmin centralnej części woj. śląskiego, zamieszkałych łącznie przez blisko 2,3 mln osób. Z mocy ustawy zajmuje się m.in. transportem publicznym.
Przedstawiciele Metropolii akcentują, że uważają rower za istotny element systemu transportowego. Z początkiem kwietnia organizacja powołała oficera rowerowego; został nim Marcin Dworak – b. dziennikarz i koordynator projektu dróg rowerowych w należącym do GZM Będzinie.
Dworak, jako oficer rowerowy, ma współpracować z organizacjami pozarządowymi i środowiskiem rowerzystów, popularyzować ten środek transportu, pracować nad koncepcją Roweru Metropolitalnego, a także m.in. zaktualizować standardy dotyczące infrastruktury rowerowej, czyli dokumentu przygotowanego kilka lat temu przez protoplastę Metropolii – Górnośląski Związek Metropolitalny.
Od czasu powołania oficer przygotował już zarysy tych zadań, a także szkic studium tras, wyznaczającego najważniejsze ciągi komunikacji rowerowej w GZM. „Za nami pierwszy etap prac nad projektem Studium Metropolitalnych Tras Rowerowych, gotowe są już jego najważniejsze założenia. Teraz chcemy uzupełnić je o opinie tych, którzy z tras rowerowych będą korzystać” – zapowiedział Dworak.
„Dlatego już teraz chcemy zaprezentować wersję roboczą naszego opracowania i poprosić mieszkańców, aby nanieśli na nią również własne propozycje zmian. Podczas wtorkowego spotkania uczestnicy dowiedzą się, jak zalogować się na platformę (…) i zaznaczyć na niej swoje sugestie. Na ich wprowadzenie będziemy czekać do 25 lipca” – zasygnalizował oficer.
Spotkanie odbędzie się we wtorkowe popołudnie w katowickiej siedzibie GZM. Przedstawiciele Metropolii sygnalizują, że wersja robocza studium tras powstaje na bazie dokumentu opracowanego także już wcześniej przez zlikwidowany wraz z utworzeniem Metropolii Górnośląski Związek Metropolitalny.
W 2014 r. dawny związek samorządów udostępnił łącznie trzy dokumenty: wskazówki i rozwiązania dot. ujednolicenia polityki i infrastruktury rowerowej, studium systemu tras rowerowych dla samorządów tamtego związku, a także analizę możliwości uruchomienia wypożyczalni rowerów publicznych pod jego szyldem.
W 2016 r. woj. śląskie i Górnośląski Związek Metropolitalny podpisały deklarację ws. realizacji wspólnej polityki rowerowej. W następnym roku województwo i dawny GZM przyjęły jednolite standardy rozwoju infrastruktury rowerowej w całym województwie.
W latach 2016-2017 woj. śląskie przeprowadziło na tej podstawie audyt wybranych, nieużywanych tras kolejowych w regionie pod kątem ich przydatności i możliwości ewentualnego wykorzystania przy budowie nowych dróg rowerowych. Spośród ok. tysiąca kilometrów takich tras do sprawdzenia wybrano 16 odcinków w różnych częściach województwa, liczących łącznie ok. 280 km.
W ostatnich dniach Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia prowadziła nabór do tzw. dialogu technicznego dotyczącego planowanego systemu Roweru Metropolitalnego. Zgodnie z deklaracjami przedstawicieli GZM Rower Metropolitalny, ruszy wiosną 2019 r. Pierwszym krokiem będzie dialog techniczny z m.in. operatorami systemów rowerów miejskich, ekspertami, specjalizującymi się w tematyce rowerowej czy przedstawicielami organizacji rowerowych.
Po przeprowadzeniu dialogu urząd metropolitalny przeanalizuje kilka wariantów, a następnie wybierze optymalny, który zostanie odzwierciedlony w założeniach przetargowych. Chodzi m.in. o kwestie, czy Metropolia powinna kupić własne rowery i wybrać operatora, czy też powierzyć zewnętrznej firmie całość realizacji systemu. Określone mają zostać: liczba rowerów w systemie, ich rodzaje, możliwość wykorzystania Śląskiej Karty Usług Publicznych, ewentualnie całoroczne funkcjonowanie systemu czy możliwości wypożyczania i zwracania rowerów.
Zgodnie z wcześniejszymi sygnałami przedstawicieli GZM, kluczowym założeniem jest, aby jednym rowerem można było przemieszczać się na terenie całej Metropolii, także wypożyczając go w jednym mieście i zostawiając w innym. Choć bowiem kilka istniejących w części miast GZM systemów rowerów miejskich obsługuje jeden operator, obecnie jest to niemożliwe.(PAP)
„
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze